AdBlock zablokoval prvky na mojej webstránke a znemožnil tak jej používanie

Ak patríte medzi majiteľov webov, ktorí práve zistili, že AdBlock používateľom zablokoval časť obsahu ich webstránky a znemožnil jej plnohodnotné používanie, čítajte ďalej a dozviete sa 3 rady, ktoré v tejto situácí urobiť. A že to nie je malý problém. AdBlock používa 5 – 14% vašich používateľov. V článku iba v rýchlosti spomeniem čo to AdBlock je, na čo sa používa a ako funguje. Sústredím sa na to, čo môžete robiť, ak ste sa v tejto situácií ocitli.

Prečo AdBlock vznikol? Môj osobný názor je ten, že AdBlock vznikol v dôsledku lenivosti a chamtivosti on-line marketérov. Tí v snahe predávať čoraz viac rezignovali na presné zacielenie svojich reklám na zákazníkov, ktorí o ne majú záujem. Výsledkom bol internet zahltený reklamnými banermi, ktoré väčšinu návštevníkov nezaujímajú. Z tohto internetového vizuálneho smogu vznikol AdBlock, ktorý umožňuje otravné, zle zacielené reklamy jednoducho nezobrazovať. Marketéri, snažte sa viac.

Možno už AdBlock sami používate. Je to zásuvný modul (plugin), ktorý môžete nainštalovať takmer do všetkých internetových prehliadačov (Chrome, Safari, Firefox, Opera, Edge). AdBlock umožňuje používateľom nezobraziť konkrétne prvky na webovej stránke. Najčastejšie sa jedná o reklamné banery. Modul Adblock funguje tak, že filtruje obsah stránky, ktorý sa zobrazuje návštevníkovi webu. Všetky prvky kódu webovej stránky, ktoré obsahujú znaky “ad” (reklama) sú po načítaní pôvodného kódu stránky pred zobrazením vymazané. Ako vie, ktoré prvky reklamy obsahujú a ktoré nie? Povedia mu to sami používatelia. Moduly ako AdBlock využívajú rozsiahle, verejne prístupné databázy reklám. Toto je dôležité zapamätať si, pretože nám to pomôže neskôr pri riešení vášho problému. Externé zoznamy nežiadúcich prvkov na weboch využíva veľké množstvo modulov, ktoré idú pod veľmi podobnými názvami: AdBlock, Adblock Plus, uBlock Origin a iné.

 

Ak máte šťastie, problém spoznáte tak, že sa niekto posťažuje na váš nefunkčný web

 

Ku dnešnému dňu som pri analýze webu z hľadiska užívateľskej prívetivosti (UX) už pri dvoch klientoch zistil, že vďaka tomu, že niekto v databáze AdBlocku zablokoval konkrétne elementy na webovej stránke, ich web vyzerá rozpadnutý. V oboch prípadoch nebolo možné ani len dokončiť objednávku. Klient mal napríklad pri konkrétnych produktoch v e-shope zablokované horné menu a pätičku. Dokonca mi povedal, že jeho marketér s ním pred časom riešil prečo časť zákazníkov dá nákup do Košíka ale nedokončí nákup. Možno sme našli adepta, ktorého z toho možno viniť.

Prečo sa mi to stalo? V tejto chvíli nemám na túto otázku inú odpoveď ako: „Pravdepodobne to nebola vaša vina.“. Obaja klienti, u ktorých sa problém vyskytol nemali na svojom webe reklamu. Rozhodne sa na nich nevzťahuje ani príbeh o chamtivosti, o ktorom som písal na začiatku. Vyskytla sa v kóde ich webstránok nejaká nešťastná kombinácia znakov „ad“, ktoré plugin automaticky rozpoznal alebo sa skutočne len niekto „hral“ s nastavením AdBlocku—zhodou okolností práve na ich stránke?

Pomoc v takejto situácií existuje, ale vyžaduje si zásah do zdrojového kódu webovej stránky. Ak v programovaní webstránok nieste dostatočne zbehlí, radi vám poradíme.

 

Riešenie #1—Premenujte zablokované elementy alebo súbory

 

AdBlock ako prvé radí premenovať konkrétne obrázky alebo súbory, ak boli neprávom zablokované. Ak došlo k automatickému zablokovaniu prvkov (alebo dokonca celej domény), pretože napríklad obsahovali napríklad „ad“ v názve, treba požiadal správcov zoznamov o výnimku.

 

Riešenie #2—Požiadajte majiteľov zoznamov o vymazanie

 

AdBlock nespravuje zoznamy, ktoré využíva pri blokovaní. Je teda zbytočné kontaktovať vývojárov samotného AdBlocku. Na začiatku treba zistiť, o ktorý sa jedná. Robí sa to vylučovacou metódou, kedy v AdBlocku vypnete všetky zoznamy a postupne ich až nájdete ten, v ktorom sa záznam nachádza. Zoznam nájdete tu. Je to ľahká úloha? Rozhodne nie.

Niektoré zoznamy majú webstránky s formulármi, ktoré vás prevedú celým procesom. Častejšie však nájdete fórum, na ktoré budete musieť vložiť príspevok a počkať, kým ho niekto z tímu nájde a bude naň reagovať. Dobrá rada: Buďte vecní a bez emócií. Prečítajte si zásady ako publikovať na danom fóre, uveďte URL adresu, kde sa problém alebo problémy nachádzajú, uveďte verziu prehliadača a AdBlock pluginu, priložte fotku obrazovky (nahranú na verejný server ako Imgur alebo jemu podobný).

 

Riešenie #3—Informujte návštevníkov a požiadajte ich o vypnutie AdBlocku pre váš web

 

Ako dočasné riešenie ma napadlo na správnych miestach, napríklad dotknutej podstránke/stránke, upozorniť návštevníkov, že ak sa im nezobrazuje menu alebo chýba zjavná časť obsahu webu, problém môže byť vyriešený tak, že vypnú AdBlock modul vo svojom internetovom prehliadači a dajú vám ideálne vedieť ako to dopadlo. Ku výzve pripojte aj návod ako to majú urobiť.

Dajte mi vedieť, ak ste sa stretli s podobným problém a či sa vám ho podarilo vyriešiť.

Ak máte záujem o analýzu vášho webu z hľadiska užívateľskej prívetivosti (UX), radi ju pre vás vypracujeme.

 

Podobné články / Similar posts

 

 

O autorovi

Martin vám pomôže vymyslieť kompletnú koncepciu vašej reklamy. Denne s našimi klientmi telefonuje, zisťuje, čo potrebujú a ako by sme im vedeli pomôcť. Má záľubu vo fotografovaní a natáčaní videí, a preto má u nás v agentúre na starosti aj tvorbu firemných fotiek a videí. Je veľmi šikovný v grafike a sleduje aktuálne grafické trendy. Aj preto je našim creative directorom.



Prihláste sa na odber noviniek z blogu