Ako urobiť pútavý plagát

Rád by som sa s vami, so zvolením klienta, podelil o skúsenosť z prípravy plagátu pre podujatie Impasti a Gourmet (po taliansky Gurmánske cestá). Chcel by som vám ukázať ako môže vyzerať efektívna spolupráca s grafickým štúdiom našej digitálnej reklamnej agentúry.

Klient za nami prišiel s požiadavkou, či by sme vedeli niečo urobiť s plagátom, ktorý niekto vytvoril pre organizátora akcie, na ktorej klient participuje. Jeho logo sa na plagáte ťažko hľadalo. Posúďte sami.

Plagát, z ktorého sme vychádzali. Hľadané logo je vpravo dolu.

Podľa klienta bolo pozadie tmavé a logo nebolo pri adrese. Ako plagát mala grafika nepraktický pomer strán. Celok na neho nepôsobil esteticky.

Identifikovali sme viacero nedostatkov plagátu:

  • Logá organizátorov sa ťažko na plagáte hľadajú
  • Nič nevedie oko čitateľa
  • Plagát je príliš pestrý, a preto sa ťažko číta
  • Autor použil veľa rozdielnych písiem
  • Použité fotografie neboli v dostatočnom rozlíšení pre tlač (na webe to možno nie je tak zjavné ako pri tlači)
  • Nevedno či boli použité fotografie “z internetu”, čo by mohlo spôsobiť problémy.

 

Pustili sme sa do práce. Chceli sme si vyskúšať ako rozdielne môže vyzerať výsledok, keď dizajnér robí iba to, čo mu bolo povedané, v porovnaním s tým ked dizajn robí skúsený grafický dizajnér. V tom druhom prípade s cieľom ponúknuť informácie čo najpútavejšiu formou a urobiť tak plagát čo najrelevantnejší. Už počas prvého prístupu sme však vykonali niekoľko veľmi dôležitých zmien, ktoré prispeli k lepšej čitateľnosti:

  1. Pôvodný obrázok pozadia vo vysokom rozlíšení sme nenašli, použili sme preto svetlejšie pozadie. Táto zmena výrazne prispela k lepšej čitateľnosti.
  2. Trocha sme vyrovnali veľkosti písiem a výšok riadkov.
  3. Obsah plagátu sme popresúvali tak, že oko čitateľa vedieme od nadpisu “Impasti a Gourmet” (Gurmánske cestá), cez dátum, miesto konania, “Nové cestá” (I nuovi impasti), logá organizátorov až po dodatočné informácie dolu. Výsledok je vidno na obrázku.
Potiaľto sme sa dostali, keď sme v dizajne urobili iba zmeny, ktoré žiadal klient.

Grafiky na tejto úrovni sa klient dočká u každej priemernej agentúry alebo aspoň trocha schopného grafika. Dizajnér preberie zadanie a dopracuje ho tak, že urobí presne to, čo klient povedal. Rýchly a lacný džob. V našom prípade bol klient našťastie perfekcionista a najmä—dal si poradiť. Samozrejme, že s takýmto plagátom nebol úplne spokojný, len nevedel presne pomenovať prečo nevyzerá dobre.

 

Ako urobiť plagát dobre čitateľný, pútavý a teda relevantný

 

Nové zadanie znelo: „Urobte ten plagát tak, ako si myslíte, že by mal vyzerať.“ Toto bola výborná príležitosť. Až do tohto bodu sa totižto grafik nezamýšľal nad tým prečo vlastne klient plagát potrebuje. S klientom som preto urobil naozaj podrobný rozhovor. Pýtal som sa aj na veci, ktoré zdanlivo s grafikou plagátu nesúvisia. Dozvedel som sa tak množstvo dôležitých informácií potrebných k tvorbe efektívneho plagátu.

Plagát má visieť v spoločnostiach organizátorov a na mieste konania akcie. No tiež by ho radi dali pozvaným ako pripomienku aby nezabudli. Jedná sa o ukážkový kurz zdarma pre pizzérov. Medzinárodne ocenený šéfkuchár bude ukazovať ako upiecť superchutnú pizzu z predpripravených druhov cesta. Každé z nového druhu múky. Po upečení bude nasledovať ochutnávka a nakoniec voľná diskusia účastníkov so šéfkuchárom. Každý účastník v závere obdrží certifikát o absolvovaní. Jedná sa o co-brandingovú akciu. Klient, predajca múky, chce promovať nové produkty (múku). Kurz zadarmo je zasa promo organizátora akcie, ktorý ponúka aj ďalšie, platené kurzy.

Na základe týchto informácií som sa snažil čo najlepšie pochopiť problematiku. Klientovi som navrhol plagát vyhotoviť v niekoľkých verziách, každú pre konkrétne použitie:

  1. Plagát vo formáte A2, ktorý je možné vytlačiť v akomkoľvek printshope.
  2. Do ruky, pre potenciálnych návštevníkov, obojstranný leták o veľkosti A5
  3. Pre pozvánky online, verziu vhodnú pre posielanie v chate (treba aby sa dobre zobrazovala na mobilnom telefóne)
  4. Verziu pre zdieľanie na Facebooku a iných sociálnych sieťach.
Výsledný plagát Impasti a Gourmet (Gurmánske cestá) v rozmere A2.

To najdôležitejšie, prečo potenciálny návštevník bude zvažovať návštevu podujatia je, že môže získať hodnotné skúsenosti. Zadarmo. Na plagáte samozrejme treba najdominantnejší nadpis. Názov akcie Gurmánske cestá, je preto najväčší a vidno ho prečítať z najväčšej diaľky. Dominantná, kontrastná fotografia nad a pod ním znázorňuje s čím sa návštevník stretne—kuchára, ktorý pracuje s cestom. Jedná sa o veľmi profesionálnu fotografiu, ktorú som rozdelil na dve časti. Sypanie múky a hnetenie zarobeného cesta. To, že sa bude jednať o medzinárodne oceneného šéfkuchára potenciálny návštevník pozná podľa známeho loga World master chef. Tieto školenia zvyknú byť platené, preto nadpis obsahuje aj jasne viditeľnú informáciu o tom, že toto školenie je zdarma. Už pri letnom pohľade teda percipient rýchlo získa predstavu o tom, že sa jedná o niečo spojené s robením cesta. Výsledkom bude pizza. Naznačuje to obrázok s krásnym food stylingom úplne navrchu.

Všetky ostatné informácie sú menej dôležité. Mali by na plagáte byť umiestnené výrazne menším ale stále dobre čitateľným písmom. Oko preto vediem do spodnej časti plagátu, kde je program prvou informáciou. To, že sa jedná o názvy múky, z ktorej je cesto umiesené, som podporil ikonou. Nasleduje dátum, miesto konania s ikonou kalendára a informácia o tom, že získame certifikát. Certifikát v závere podujatia je dôležitá a hodnotná informácia a je doplnená ikonou certifikátu. Chybou by však  bolo povýšiť ho veľkosťou do úrovne nadpisu. Zvýraznil som ho preto príznakovou farbou, ktorú na plagáte využívam—červenou.

Verzia vo forme obojstranného letáku.

Farebná paleta, ktorú som pri plagáte použil je veľmi jednoduchá. Používam iba dve farby—jasne súvisiace s tematikou podujatia. Dominantná je farba cesta. Nachádza sa v podobných odtieňoch na oboch použitých fotografiách: cesto surovej pizze, farba papiera, farba dreva a farba cesta naspodu. Dôležité textové informácie, čiernou farbou, sú na nej kontrastné a dobre čitateľné. Druhá použitá farba sa nachádza tiež na surovej pizze—červená farba paradajok a paradajkového pretlaku.

Ako poslednú informáciu v poradí som zaradil logá organizátorov. Všetky sú schopné fungovať v jednej farbe, k čomu som sa priklonil. Nie je to pre návštevníka rovnako hodnotná informácia. Nechal som okolo nich však dostatok voľného priestoru. Na plagáte rozmeru A2 bolo dokonca možné každé logo organizátora umiestniť pod akciu, za ktorú zodpovedá (Denti pod program obsahujúci rôzne múky, Demetra Farine pod priestory a NIP food pod certifikát).

Keď zostavujem grafický dizajn pre podujatia a akcie, využívam tzv. modulárny princíp. Je to podobné ako nový pojem responzivita pri webových stránkach. Každý rozmer, každé médium si vyžaduje informácie v správnom pomere, písmo v správnej veľkosti. Plagát A2 zmenšený na rozmer A5 by mal tak malé písmená, že by ich bolo ťažké čítať, preto nadpis pre leták spolu s obrázkami zaberá celú prednú stranu. Ostatné informácie boli presunuté na zadnú stranu. Pre zobrazenie na mobile sa celý obsah musel preorganizovať do tenkého stĺpca a najmä sa museli zmeniť pomery medzi veľkosťami písiem.

Hotovo. Celý tento proces môže trvať niekoľko hodín, ale rozhodne nie dní. Ak robím iba plagát trvá to krátko, komplexná propagácia akcie si vyžaduje častokrát spracovať podklady pre viacero médií. Okrem spomenutých sú to napríklad webstránka pre prihlasovanie na podujatie, appka, facebooková udalosť, grafika bannerov pre online reklamu. Ak ste začínajúci grafický dizajnér, budem rád ak som vás inšpiroval k tomu aby ste robili lepší grafický dizajn. Ak máte nejaké otázky, napíšte mi. Ak patríte ku klientom, ktorí neboli spokojní s výsledkom, ktorú ste za svoje peniaze obdržali, možno váš článok navedie klásť tie správne otázky a ukáže vám ako sa dá propagácia robiť inak.

Chcem vytvoriť podklady pre moje podujatie

Rád by som poďakoval NIP Food za zvolenie v článku použiť pôvodný plagát, Industria Molitoria Denti a Demetra Farine za súhlas s uverejnením tohto článku. Všetkým trom za ochotný a milý prístup. Naši klienti, prirodzene, nie sú tvrdohlaví a netrvajú na grafike presne podľa ich zadania, práve naopak 🙂 Situácia bola pre účely modelovej situácie zámerne trocha prikrášlená.

 

Podobné články / Similar posts

 

 

O autorovi

Martin vám pomôže vymyslieť kompletnú koncepciu vašej reklamy. Denne s našimi klientmi telefonuje, zisťuje, čo potrebujú a ako by sme im vedeli pomôcť. Má záľubu vo fotografovaní a natáčaní videí, a preto má u nás v agentúre na starosti aj tvorbu firemných fotiek a videí. Je veľmi šikovný v grafike a sleduje aktuálne grafické trendy. Aj preto je našim creative directorom.



Prihláste sa na odber noviniek z blogu