Videospot “Tepelné čerpadlo a rekuperácia vzduchu STIEBEL ELTRON”

STIEBEL ELTRON je medzinárodná značka, s cieľom “zlepšovať kvalitu života zákazníkom, ktorí investovali do (jej) nadčasových, vysoko efektívnych, elektrických zariadení určených na vykurovanie, chladenie, ohrev vody a rekuperáciu,” pretože vidia, že “v obnoviteľných zdrojoch energie je budúcnosť.”

 

Oslovili nás s požiadavkou, či sme im vytvorili krátky propagačný video spot. INSTALEM, jeden z ich obchodných partnerov, totiž práve dokončili montáž tepelného čerpadla a rekuperácie do domácnosti rodiny, ktorá je tak blízko persónam z ich manuálu pre používanie značky ako je len možné byť. Vynikajúca príležitosť ukázať v jednom videu typického zákazníka, vlajkové zariadenia a úroveň dodaných služieb — všetko v jednom príbehu vyrozprávanom jeho účastníkmi.

Takže aké boli plány?

 

Rodina aj obchodný partner súhlasili s tým, že mi poskytnú rozhovor. Predal som teda príbeh vyrozprávaný z dvoch uhlov pohľadu. Klientovho, ktorý je spokojný s výnimočným komfortom v jeho novopostavenom dome a obchodného partnera, u ktorého naznačím úroveň profesionality získanú voľbou STIEBEL ELTRON. Ukážem domácnosť vykurovanú a vetranú nenápadnými, čistými a ľahko ovládanými zariadeniami. Klient porozpráva svoje skúsenosti vlastnými slovami. Miroslav Plačko z firmy INSTALEM povie zvyšok. Prejde jednotlivými zariadeniami a vysvetlí ako fungujú. Popri nakrúcaní som tiež naplánoval profesionálne fotografovanie, s bleskami a všetkým – aby sme fotografie mohli neskôr použiť pri propagácií.

 

Potom, ako bol plán odsúhlasený naša copywriterka napísala zoznam otázok pre oboch participantov. Mojou úlohou bolo prejsť rozsiahlu súpravu pre používanie značky STIEBEL ELTRON. Video malo byť vizuálne v súlade so zvyškom komunikácie. Muselo tiež komunikovať rovnaké hodnoty. Všetky boli titižto v materiáloch jasne uvedené.

 

Snímka mala byť dlhá 5 minút. Pre túto metráž som potreboval určité množstvo doplňujúcich záberov. Pripravil som preto zoznam scén, ktoré potrebujeme zachytiť. Počítal som dokonca s viacerými zábermi toho istého zariadenia – túto prax som si priniesol z predchádzajúcich projektov.

Áno, niekoľko vecí sa nepodarilo

 

Navzdory najlepším snahám pripraviť sa, neočakávane dlhý sled daždivých dní, neskôr dokonca týždňov bez slnka, nám doslova zobral vietor z plachiet. Dážď nasledoval sneh. Počasie bolo nepredvídateľné a predpovede nepoužiteľné. Zeleň sa rýchlo menila do žlta, do hneda a do červena. Zosynchronizovať dohromady dostupnosť tímu, kalendáre dvoch protagonistov a nedostatok slnečných dní sa ukázalo byť ťažšie ako som predpokladal.

 

Korunu tomu nasadila pandémia COVID-19. Po viac ako mesiaci, počas ktorého sme nemohli nakrúcať, keď to konečne vyzeralo, že máme pred sebou niekoľko slnečných dní, do platnosti vstúpili najtvrdšie opatrenia v snahe spomaliť šírenie pandémie. Odrazu sme nemohli riskovať nakrúcať v jednej domácnosti spolu s rodinou. Bol som prekvapený, že neodvolali svoj súhlas úplne a ešte stále nám vyšli v ústrety. Rád by som im za to úprimne poďakoval.

 

Niekoľko dní nakrúcania sa zmenilo na jeden. Namiesto dvoch rozhovorov som si musel vystačiť s jedným. Namiesto klienta išiel svoju skúsenosť s tepelným čerpadlom u neho doma rozprávať obchodný partner. Čas nás tlačil a chceli sme sa konečne pustiť do nakrúcania nakoľko to mohli byť veľmi ľahko posledné slnečné dni pred tým ako lístie úplne opadne zo stromov.

Copywriterka však otázky napísala pre dvoch ľudí a na úpravu už nebol čas. Nuž, počas rozhovorov som improvizoval a dúfal som, že sa mi z materiálu podarí niečo vykúzliť počas strihania.

 

Do toho všetkého som si uvedomil, že náš čas na ploche sa bude musieť vtesnať do jedného dňa. Šanca vrátiť sa na plochu a dokrútiť chýbajúce zábery už nemusí opäť tak skoro nastať. Nakoniec sme nakrúcali od 09:00 do 15:00.

 

Mohol som zabudnúť na moje plány s fotografovaním každej scény – nič z toho sa nezhmotnilo. Jednoducho sme na to nemali dostatok času. Na plochu sa mi už nepodarilo pred dokončením spotu vrátiť. Tesne sme zvládli absolvovať naplánovaný rozhovor a väčšinu, no zďaleka nie dostatok, doplňujúcich záberov. Zoznam scén pre nakrúcanie určite pomohol.

 

Počas záznamu sa mi podarilo urobiť hlúpu chybu, ktorej výsledkom bola príliš hlasná nahrávka hlasu. Na niektorých miestach bol zvuk dokonca skreslený. Jediné, čo ma zachránilo od priepasti, ktorú by som musel prekonať pri snahe rozhovor predabovať, bol utlmovací obvod v sade Rode Filmmaker. Vďaka Rode! Nepamätal som si, že ho obsahuje, a pritom som osoba, ktorá číta manuál pred tým ako kúpi nové zariadenie. Skreslenie sa mi však podarilo odstrániť a nahrávku tak zachrániť. Jediné čo po incidente zostalo bola ozvena keď obchodný partner na dlhšiu dobu prestal rozprávať. Vo výslednom videu je ju počuť na dvoch miestach.

 

Ďalšia katastrofa sa mi prihodila v Adobe Premiere Pro. Po tom ako som projekt dokončil, v sekvencií, ktorú mi klient definitívne schválil, došlo ku neznámej chybe. Počas exportovania mi teraz Premiere Pro oznámil chybové hlásenie “Chyba pri zostavovaní filmu. Nemožné vytvoriť políčko. Kód…” Niekoľko ďalších dní som nemohol odovzdať hotový projekt. Pomaly ale isto som sa prepadal do šialenstva.

Hodnota získaná počas nakrúcania

 

Projekt neobsahoval iba nešťastné incidenty. Vdaka tomu, že sa v čase nakrúcania neďaleko nachádzal majiteľ dronu, ktorý sa navyše ponúkol s tým, že nám pomôže, získali sme niekoľko vzdušných záberov, ktoré by sme z rozpočtových dôvodov nemali. Bola to šťastná dalosť, ktorá vyústila do značnej hodnoty pre projekt, za čo sme boli vďační

 

Ako som neskôr v strižni katalogizoval materiál uvedomil som si, že mám použiteľné dronové zábery z predchádzajúceho projektu. Neďaleko lokality sme totiž pred rokom nakrúcali. Navyše v rovnakom ročnom období, počas neskorej jesene. Miesto kde nový dom ešte len bude stáť bolo dokonca možné vidieť v rohu jedného zo záberov. Aký úžasný nález!

 

Jeden z členom tímu agentúry má doma namontované tepelné čerpadlo a rekuperáciu rovnakej značky. Dar z neba, pretože sme v zhone nenakrútili detaily obládacích panelov – hlúpa chyba urobená z nepozornosti. Tieto zábery sa však nakoniec do finálnej verzie spotu ani nedostali.

Časová os finálnej sequence v Adobe Premiere Pro
Časová os finálnej sequence v Adobe Premiere Pro
Čo sme sa naučili?

 

Takmer vždy je možné na niečom pracovať. Nie je však vždy úplne jasné čo by to malo byť, keď nemáte benefit pozerať sa v čase dozadu. V mojom prípade to mohli byť animácie. Tiež som mohol pripraviť titulky omnoho skôr ako úplne na konci. Obe tieto činnosti mohli urýchliť finalizáciu projektu.

 

Hoci som mal presný prepis rozhovoru, ktorý pomáhal v každom štádiu postprodukcie, mohol som sa zamyslieť nad časom rozprávania. Vytvoril som si tak zbytočné nepríjemnosti, po tom ako som sa snažil do spotu vtesnať čo najviac dobrého materiálu. Namiesto 5 minút sa mi sekvencia natiahla na 11. Keď som zistil, že nemám dostatok doplňujúcich záberov, musel som ju opäť skrátiť na polovicu. Nabudúce si na to dám pozor.

 

Pri ďalšom projekte budeme mať viac kontrolných zoznamov. Pomôže nám to robiť menej chýb pri práci pod tlakom. Prepínanie sa medzi fotografovaním a nakrúcaním videa je výzva aj pre skúsenejších. Hocikto ľahko urobí chybu. Moja veľká chyba bola spojená s audio záznamom. Nabudúce si urobím kontrolný zoznam s potrebnými nastaveniami.

Ďalšie poučenie je ťažké zhutniť do krátkej vety. Keď budem nabudúce nakrúcať, pokúsim sa nakrútiť viac materiálu využiteľného v budúcnosti. Zásadou by mohlo byť zamýšľať sa nad univerzálnosťou materiálu. Môže byť využiteľný v budúcnosti. Napríklad o rok, takmer na tom istom mieste len pri inom projekte.

 

Počas rozhovorov mávam tendenciu sústrediť sa najmä na dokonalé osvetlenie, expozíciu, správne nastavenie farieb plus nastavenie mikrofónov, úrovní ich hlasitostí. Neskôr potom pri nakrúcaní doplňujúcich záberov ženiem. Uvedomil som si, že môže byť chybou ich tvorbu uponáhľať. Opätovne sa mi potvrdzuje, že spot obsahuje vo finále viac B-roll záberov ako interview. Sústreď sa teda viac na doplňujúce zábery ako na hovoriace hlavy.

 

V zhone tiež môže byť náročné zaznamenať tón miestnosti, alebo dokonca na niekoľko sekúnd zastaviť všetok pohyb – pre zaznamenanie doplňujúcich zvukov. Tieto pritom dopomohli výrazne zvýšiť kvalitu predchádzajúceho projektu. Do tohto sa, žiaľ, nedostali. Moja chyba. Mohli videu dopomôcť ešte viac vyčnievať.

 

Niekedy, i navzdory nepríjemnostiam, sa po ich prekonaní dopracujeme k uspokojivému výsledku. Klient bol veľmi zhovievavý. Pri riešení problému v Adobe Premiere Pro som objavil niekoľko trikov a značne prehĺbil moje znalosti o tejto aplikácií. Zakrátko z toho budem určite ťažiť.

Autor textu Martin Faktor
Otázky, scénár pre rozprávača Kristína Lišková
Kamera, zvuk, svetlá Martin Faktor, Matej Pobežal
Dronové zábery Daniel Vaško, Denis Válek, Matej Pobežal
Rozprávač Matej Drobný
Post-produkcia a animácie Martin Faktor
Hudba Believe Again od Quality Quest
Agentúra Lemon Lion, SK