Mať vernostný systém pre zákazníkov, alebo nemať?

Pozrite sa do peňaženky a zrátajte si, koľko vernostných kartičiek v nej nájdete. Pozrite sa do peňaženky ešte raz a zamyslite sa nad tým, ktorá vernostná kartička vám priniesla najviac zliav alebo výhodných ponúk. Možno to bude len jedna a vy sa rozhodnete ostatné kartičky vyhodiť, alebo ich prestanete používať. Čo keď práve váš vernostný systém pre zákazníka funguje rovnako – je len zbytočnou kartičkou v peňaženke, z ktorej nemá úžitok ani jedna strana …

Správny vernostný systém by mal rozdávať zľavy, nie body alebo darčeky.

Či ste konečný spotrebiteľ, ktorý si ide pozrieť nové topánky alebo majiteľ obchodu, ktorý topánky predáva, zľava za tovar alebo službu vás vždy poteší. Premýšľali ste nad tým, že by ste z každého nákupu pripísali vášmu zákazníkovi na účet určitú peňažnú sumu, ktorú by mohol opäť minúť na nákup u vás? Fakt ešte nie?

Zľavy fungujú, dám vám malý osobný príklad: Ako väčšina žien, aj ja milujem zľavy a vernostné kluby. Zapíšem sa všade, kde sa zapísať môžem a kde nakupujem najčastejšie. Dokonca ak niekde nakupujem opakovane, sama sa na vernostný systém spýtam. A keď po čase vidím, že mi vernostná kartička nepriniesla nič okrem tuctového darčeka s firemnou potlačou, jednoducho jej dám zbohom.

Zľavy za členstvo alebo vernosť ma neobťažujú, pokiaľ ich naozaj môžem využiť. Možno aj vy premýšľate o vernostnom systéme a odrádza vás, že je tej vernosti a zliav všade veľa. A že vaši zákazníci majú plné emaily reklám alebo kupónov. Je to pravda, ale verte mi, ako náhle mi príde zľavová knižka do môjho obľúbeného obchodu s oblečením, utekám si kúpiť tielko alebo tričko. Vyberiem si to, ktoré je v akcii a dám si naň ešte jednu zľavu – výber zľavy ponechá obchod na mne. Keď mi drogéria dá možnosť uplatniť si klubové body na 25%-tnú zľavu na moju obľúbenú kozmetiku, pozriem sa či mi niečo chýba a ak áno, štartujem aj s nákupnou taškou. Prejdem cez cestu a v ďalšej drogérií nakúpim nad desať eur. Od predavačky dostávam kupón na eurovú poukážku na ďalší nákup. Už teraz viem ako ju minúť. Wau, mám narodeniny. Netrpezlivo čakám na kupóny so zľavou a na to, či sa mi v obchode bude niečo páčiť. Prečo to robím?

  • Pretože niekto chce a motivuje ma, aby som u neho nakúpila.
  • Pretože dostávam zľavu na to, čo bežne nakupujem alebo nosím a na účtenke priamo vidím, že som naozaj pri platení ušetrila.
  • Pretože ja si poviem či zľavu využijem a na čo. Nie som nútená vybrať si svoje body len preto, že je koniec roka, koniec obdobia alebo koniec všetkých zliav.

Zbieraním peňazí namiesto bodov motivujete zákazníkov k tomu, aby u vás opätovne nakupovali.

Je pekné dostať plyšovú hračku, dáždnik s logom, firemné tričko konfekčnej veľkosti vášho otca alebo magnetku. Ale čo s tým? Pri „modrom ošiali“ som mala doma za potravinové nákupy generáciu Šmolkov. Pritom som si musela kúpiť igelitku, aby som nákup nad vyššiu sumu s darčekom mala ako dopratať domov. Na pumpách, kde človek necháva pekné sumičky, od vás vezmú ešte ďalšie peniaze potrebné na zakúpenie odmeny. Dôvod? Máte veľmi málo bodov. Na body sa v niektorých vernostných systémoch tuším narobí človek rovnako ako na zemiakoch…

Vernostný systém lioCARD, ktorý kompletne pochádza z dielne Lemon Lion, je nastavený inak. Chce vášho zákazníka motivovať k ďalšiemu nákupu. V praxi funguje nasledovne:

Predstavte si, že vlastníte záhradníctvo s kvetinárstvom Do Záhradky. Ako docieliť, aby si ľudia nekupovali záhradné doplnky vo veľkých nákupných centrách a vracali sa k vám? Rozdajte im hneď pri nákupe vernostné karty! Dizajn karty sa neoplatí podceniť, rátajte totiž s tým, že v peňaženke ich bude mať zákazník neúrekom. Tá vaša musí vyniknúť, musí byť jasné, že je súčasťou obchodu Do Záhradky. Zákazník si u vás kúpi záhradnú kosačku v hodnote 250 €. Vy si ako predajca stanovíte, že z každého nákupu u vás dostane peňažný kredit vo výške 3% z ceny nákupu. V tomto prípade by sa mu na kartu pripísalo 7,50 €. Zákazník príde o týždeň a nakúpi si u vás kvety a sadenice. Za celý nákup by mal platiť 22 €, ale nechá si odrátať našetrenú zľavu 7,50 €. Domov odchádza spokojný. Nakúpil, ušetril a dostal odmenu za vernosť. Navyše sa mu aj z druhej zaplatenej sumy pripísali na účet ďalšie peniaze, takže keď pôjde kúpiť hnojivo, bude vedieť, že u vás ho nájde lacnejšie. Kredit si totiž vie doma skontrolovať cez internet.

Potrebujete poradiť alebo vysvetliť ako by vernostný systém lioCARD fungoval vo vašej prevádzke?

Zákazník odchádza spokojný. Nakúpil, ušetril a dostal odmenu za vernosť.

Ak budete šetriť na vernostnom systéme, možno ho nebudete mať komu ponúknuť

 

Môžete to spraviť aj inak. Rozhodnete sa, že zákazníci budú zbierať body. Obchod Do Záhradky im za ne na konci roka dá zľavu na celý nákup. A možno ako na truc bude posledný nákup vášho stáleho zákazníka najnižší počas celého roka a on s vami ušetrí päťdesiat centov. Nahnevane sa na vás pozrie, pretože toto nie je odmena za vernosť ani za nazbierané body.

Možno ponúknete zákazníkovi možnosť doplatiť si k bodom určitú čiastku a dokúpiť si napríklad krhlu. Lenže koľko krhiel minie priemerný človek v záhradke? A bude ju vôbec potrebovať v tom období, v ktorom mu ju ponúkate? A ak plánujete odmeňovať zákazníkov za nákup sadrovými dekoráciami do skalky alebo inou „praktickou“ vecou, ktorá vám ostala visieť na sklade, spýtajte sa, či nie je práve bytovkár, ktorý si chcel kúpiť len črepníky na balkón.

Tak ako ste sa rozhodli? Budete rozdávať nepotrebný tovar, ťažko uplatniteľné body alebo skutočné zľavy za nákup? Vcíťte sa do kože vášho zákazníka, veď nakupujete aj vy a premyslite si, ako bude fungovať váš vernostný systém.

Vyskúšajte demo lioCARD — systém pre správu vernostných kariet, zákazníkov a bonusov.

Prihlasovacie údaje sú Číslo karty: „admin“ a Heslo: „heslo„.

 



Prihláste sa na odber noviniek z blogu