Videospot „Tepelné čerpadlo a rekuperácia vzduchu STIEBEL ELTRON“

STIEBEL ELTRON je medzinárodná značka, ktorej cieľom je “zlepšovať kvalitu života zákazníkom, ktorí investovali do (jej) nadčasových, vysoko efektívnych elektrických zariadení určených na vykurovanie, chladenie, ohrev vody a rekuperáciu,” pretože vidia, že “v obnoviteľných zdrojoch energie je budúcnosť.”

 

Oslovili nás s požiadavkou, či by sme im vytvorili krátky propagačný video spot. Ich obchodný partner – spoločnosť INSTALEM, práve dokončila montáž tepelného čerpadla a rekuperácie v domácnosti rodiny, ktorá je tak blízko persónam z ich manuálu pre používanie značky, ako je len možné byť. Pre spoločnosť to bola vynikajúca príležitosť ukázať v jednom videu typického zákazníka, vlajkové zariadenia a úroveň dodaných služieb.

 

Nasledujúca referencia, alebo prípadová štúdia, ak chcete, bude úplne iná ako tie zvyšné, ktoré máme na našom webe. Je to ukážka toho, s akými problémami (a to aj z našej strany) sa musíme pri tvorbe projektov popasovať, ako zvládame prácu pod tlakom a v situácii, keď nastane rozdiel medzi našimi plánmi a realitou.

Takže – aké boli plány?

 

Rodina aj obchodný partner súhlasili s tým, že mi pre potreby videa poskytnú rozhovor. Predal som teda príbeh vyrozprávaný z dvoch uhlov pohľadu. Z klientovho, ktorý je spokojný s výnimočným komfortom v jeho novopostavenom dome a z pohľadu obchodného partnera, u ktorého naznačím úroveň profesionality získanú skúsenosťami s inštaláciou zariadení značky STIEBEL ELTRON. Plánom bolo ukázať domácnosť vykurovanú a vetranú nenápadnými, čistými a ľahko ovládanými zariadeniami. Klient porozpráva svoje skúsenosti vlastnými slovami. Miroslav Plačko z firmy INSTALEM povie zvyšok. Prejde jednotlivými zariadeniami a vysvetlí ako fungujú. Popri nakrúcaní som tiež naplánoval profesionálne fotografovanie, s bleskami a s kompletnou aparatúrou, ktorú máme – aby sme získali fotografie, ktoré by sme použili pri následnej propagácii.

 

Potom, ako bol plán prác odsúhlasený, napísala naša copywriterka zoznam otázok pre oboch participantov. Mojou úlohou bolo prejsť rozsiahlu súpravu pre používanie značky STIEBEL ELTRON. Video malo byť vizuálne v súlade so zvyškom komunikácie. Muselo tiež komunikovať rovnaké hodnoty. Všetky boli totižto v materiáloch jasne uvedené.

 

Snímka mala byť dlhá 5 minút. Pre túto metráž som potreboval určité množstvo doplňujúcich záberov. Pripravil som preto zoznam scén, ktoré potrebujeme zachytiť. Počítal som dokonca s viacerými zábermi toho istého zariadenia. Do projektu som sa snažil dostať čo najviac praktických skúseností z posledných videí a projektov.

Áno, niekoľko vecí sa nepodarilo…

 

Navzdory našim najlepším snahám pripraviť sa, neočakávane dlhý sled daždivých dní, neskôr dokonca týždňov bez slnka nám doslova zobral vietor z plachiet. Dážď vystriedal sneh. Počasie bolo nepredvídateľné a predpovede nepoužiteľné. Zeleň sa rýchlo menila do žlta, hneda a do červena. Zosynchronizovať dohromady dostupnosť tímu, kalendáre dvoch protagonistov a nedostatok slnečných dní sa ukázalo byť ťažšie ako som predpokladal.

 

Korunu tomu nasadila pandémia COVID-19. Po viac ako mesiaci, počas ktorého sme nemohli nakrúcať, prišli konečne slnečné dni. No s nimi vstúpili do platnosti najtvrdšie opatrenia v snahe spomaliť šírenie pandémie. Odrazu sme nemohli riskovať nakrúcať v jednej domácnosti spolu s rodinou. Bol som prekvapený, že úplne neodvolali svoj súhlas s natáčaním a ešte stále nám vyšli v ústrety. Úprimne im za to touto cestou ďakujem.

 

Niekoľko dní nakrúcania sa zmenilo na jeden. Namiesto dvoch rozhovorov som si musel vystačiť s jedným. Namiesto klienta išiel svoju skúsenosť s tepelným čerpadlom porozprávať obchodný partner. Čas nás tlačil a chceli sme sa konečne pustiť do nakrúcania, nakoľko nás čakali posledné slnečné dni pred tým, ako lístie úplne opadne zo stromov.

Copywriterka však otázky napísala pre dvoch ľudí a na úpravu otázok už nebol čas. Nuž, počas rozhovorov som improvizoval a dúfal som, že sa mi z materiálu podarí niečo vykúzliť počas strihania.

 

Do toho všetkého som si uvedomil, že náš čas na ploche sa bude musieť vtesnať do jedného dňa. Šanca vrátiť sa na plochu a dokrútiť chýbajúce zábery by už nemusela tak skoro nastať. Nakoniec sme nakrúcali od 9:00 do 15:00.

 

Na moje smelé plány s fotografovaním každej scény som mohol zabudnúť. Nepodarilo sa mi ich kvôli nedostatku času zhmotniť. Po natáčaní sme už nemali možnosť vrátiť sa do danej domácnosti, ale zvládli sme absolvovať naplánovaný rozhovor a všetky otázky, ktoré sme si spísali. Zrealizovali sme väčšinu, no pre mňa nie dostatočný počet doplňujúcich záberov. Zoznam scén pre nakrúcanie mi však veľmi pomohol.

 

Počas záznamu sa mi podarilo urobiť hlúpu chybu, ktorej výsledkom bola príliš hlasná nahrávka hlasu. Na niektorých miestach bol zvuk dokonca skreslený. Jediné, čo ma zachránilo od priepasti, ktorú by som musel prekonať pri snahe rozhovor predabovať, bol utlmovací obvod v sade Rode Filmmaker. Vďaka, Rode! Nepamätal som si, že ho obsahuje, a pritom som osobou, ktorá číta manuál pred tým ako kúpi nové zariadenie. Skreslenie sa mi však podarilo odstrániť a nahrávku som zachránil. Jediné, čo po incidente zostalo, bola ozvena v bode, keď obchodný partner na dlhšiu dobu prestal rozprávať. Vo výslednom videu ju počuť na dvoch miestach.

 

Ďalšia katastrofa sa mi prihodila v Adobe Premiere Pro. Po tom, ako som projekt dokončil, v sekvencii, ktorú mi klient definitívne schválil, nastala neznáma chyba. Počas exportovania mi Premiere Pro oznámil hlásenie “Chyba pri zostavovaní filmu. Nemožné vytvoriť políčko. Kód…” Niekoľko ďalších dní som hotový projekt nemohol odovzdať. Pomaly, ale isto, som strácal náladu aj pozitívne myslenie…

Stretli nás aj príjemné veci

 

Projekt neobsahoval iba nešťastné incidenty. V čase nakrúcania sa neďaleko nášho domu nachádzal majiteľ dronu. Ponúkol sa, že nám pomôže, a tak sme vďaka nemu získali niekoľko vzdušných záberov, na ktoré by sme z rozpočtových dôvodov klienta nemali financie. Bola to šťastná náhoda, ktorá dodala projektu silnú hodnotu.

 

Ako som neskôr v strižni katalogizoval materiál, uvedomil som si, že mám ešte použiteľné dronové zábery z predchádzajúceho projektu. Neďaleko lokality sme totiž pred rokom nakrúcali iné video. Navyše, v rovnakom ročnom období, počas neskorej jesene. Na záberoch bolo možné vidieť miesto, kde si neskôr rodina postavila novostavbu a nainštalovala do nej tepelné čerpadlo. Aký úžasný nález! Tak som sa potešil!

 

Jeden z členov tímu našej agentúry má doma namontované tepelné čerpadlo a rekuperáciu rovnakej značky. Dar z neba, pretože sme v zhone nenakrútili detaily ovládacích panelov – moja hlúpa chyba urobená z nepozornosti. Tieto zábery sa však nakoniec do finálnej verzie spotu ani nedostali.

Časová os finálnej sequence v Adobe Premiere Pro
Časová os finálnej sequence v Adobe Premiere Pro
Čo sme sa naučili?

 

Po každom projekte si viete povedať, že ste mohli niektoré veci spraviť inak. Z týchto pocitov a vedomostí treba potom vychádzať pri nových projektoch. V mojom prípade to mohli byť animácie. Tiež som mohol pripraviť titulky omnoho skôr ako úplne na konci. Obe tieto činnosti mohli urýchliť finalizáciu projektu.

 

Hoci som mal presný prepis rozhovoru, ktorý mi pomáhal v každom štádiu postprodukcie, mohol som sa zamyslieť nad časom rozprávania. Vytvoril som si tak zbytočné nepríjemnosti, pretože som sa snažil vtesnať do spotu čo najviac dobrého materiálu. Namiesto 5 minút sa mi sekvencia natiahla na 11. Keď som zistil, že nemám dostatok doplňujúcich záberov, musel som ju opäť skrátiť na polovicu. Nabudúce si na toto dám pozor.

 

Pri ďalšom projekte budem mať viac kontrolných zoznamov. Pomôže nám to robiť menej chýb pri práci pod tlakom. Prepínanie sa medzi fotografovaním a nakrúcaním videa je výzva aj pre skúsenejších. Hocikto ľahko urobí chybu. Moja chyba spočívala v nedokonalom audio zázname. Nabudúce si urobím kontrolný zoznam s potrebnými nastaveniami.

 

Ďalšie poučenie je ťažké zhutniť do krátkej vety. Keď budem ďalší raz nakrúcať, pokúsim sa vyrobiť viac materiálu využiteľného v budúcnosti. Nebolo by na škodu vytvárať projekt tak, že sa zamyslím aj nad univerzálnosťou materiálu, ktorý získavam. Ten by mohol byť použitý neskôr, napríklad aj o rok, pri inom projekte rovnakého klienta.

 

Počas rozhovorov mávam tendenciu sústrediť sa najmä na dokonalé osvetlenie, expozíciu, správne nastavenie farieb, nastavenie mikrofónov a úrovní ich hlasitostí. Keďže si uvedomujem a v praxi sa mi aj potvrdilo to, že spot obsahuje vo finále viac B-roll záberov ako záberov z interview, ďalší raz sa budem rovnako sústrediť aj na B-roll zábery. Možno aj viac ako na tie z rozhovoru.

 

V zhone tiež môže byť náročné zaznamenať tón miestnosti, alebo dokonca na niekoľko sekúnd zastaviť všetok pohyb – pre zaznamenanie doplňujúcich zvukov. Tieto zvuky pritom dopomohli výrazne zvýšiť kvalitu predchádzajúceho projektu. Do tohto spotu sa, žiaľ, nedostali. Moja chyba. Mohli videu dopomôcť ešte viac vyčnievať.

 

Na záver by som rád dodal, že v niektorých projektoch sa občas stane, že veci prestanú fungovať a všetko ide presne tak, ako by nemalo. Našou snahou je vtedy vydať zo seba maximum a dodať klientovi kvalitný výstup, uspokojiť ho a poučiť sa zo všetkého, z čoho je možné vziať si dobrú radu pre budúce projekty.

Autor textu Martin Faktor
Otázky, scénár pre rozprávača Kristína Lišková
Kamera, zvuk, svetlá Martin Faktor, Matej Pobežal
Dronové zábery Daniel Vaško, Denis Válek, Matej Pobežal
Rozprávač Matej Drobný
Post-produkcia a animácie Martin Faktor
Hudba Believe Again od Quality Quest
Agentúra Lemon Lion, SK